środa, 5 grudnia 2012

Ukryj papierosy, a nastolatki kupią ich mniej

The Christian Science Monitor

Świeżutkie badania, zobaczcie jakiej metody użyli...

Departament Zdrowia w Nowym Jorku przeprowadził badanie przy użyciu wirtualnej gry - sklepu. Okazało się, że od 16 do 24% amerykańskich nastolatków próbowało kupić papierosy, gdy te były widoczne w wirtualnym sklepie, natomiast tylko od 9 do 11% próbowało zakupić wyroby tytoniowe, gdy te zostały ukryte.

Ukrycie wyrobów tytoniowych w sklepie detalicznym to tylko jedna z opcji, jakie rozważają wprowadzić poszczególne stany. 

"Wiemy, że środowisko sklepu detalicznego to bardzo ważne miejsce dla koncernów tytoniowych, aby reklamować i sprzedawać swoje produkty" - powiedziała Annice Kim z niezależnego instytutu badawczego RTI International w Research Triangle Park, Północna Karolina.

Zespół chciał sprawdzić wpływ ukrycia papierosów na zakupy dokonywane przez nastolatków. W tym celu eksperyment nie mógł został wykonany w normalnie egzystujących punktach sprzedaży detalicznej, ponieważ póki co papierosy są widoczne na półkach sklepowych. Stąd też powstała wirtualna gra - sklep. 

Zaprojektowana wirtualna rzeczywistość dotarła do ponad 1 200 nastolatków pomiędzy 13 a 17 rokiem życia. Badający poprosili uczestników o wybranie czterech produktów w sklepie: przekąski, napoju z lodówki oraz dwóch produktów znajdujące się przy kasie. 

W niektórych scenariuszach nastolatki miały widoczny przed sobą regał z wyrobami tytoniowymi, a inne nie.

Nastolatkowie, którzy próbowali zwrócić się do wirtualnego ekspedienta z prośbą o zakup papierosów, dostali odmowę z racji posiadanego wieku, ale co zainteresowało naukowców to fakt, ilu nastolatków zapytało o dostępność wyrobów tytoniowych.

W zależności od zmian dokonanych w wirtualnym sklepie, badacze stwierdzili, że od 16 do 24% nastolatków próbowało zakupić papierosy, gdy te były widoczne w porównaniu do scenariusza, w którym wyroby tytoniowe ukryto - tutaj tylko od 9 d 11% nastolatków próbowało zakupić pożądany towar.

Jednak okazało się, że 32% nastolatków było świadomych o możliwości kupna papierosów w przypadku kiedy gablotka z wyrobami tytoniowymi była zamknięta w porównaniu do 85% tych, którzy mieli otwarty dostęp do szkodliwego produktu.

Badanie to jest potężnym uzasadnieniem, dla którego powinno ukrywać się wyroby tytoniowe w punktach sprzedaży detalicznej.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz